"Οι νέες τεχνολογίες για τις μικρές εταιρείες είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να δημιουργήσουν γρήγορα προτάσεις αξίας, για μερίδες της αγοράς οι οποίες δεν είναι ακόμη στο ραντάρ των μεγάλων εταιρειών"

Aριστείδης Κατσιώρχης

Manager Tεχνολογίας, Royal Philips Ολλανδίας

Τεύχος 115 | Μάρτιος - Μάιος 2019

Συνέντευξη

Με σύμμαχο το ταλέντο, τη σωστή στόχευση και τη στρατηγική, ο Αριστείδης Κατσιώρχης κατάφερε σύντομα να κερδίσει μια θέση ευθύνης στη Philips Ολλανδίας, αποδεικνύοντας ότι κανένας στόχος δεν είναι πολύ μακρινός για κάποιον που διαθέτει μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα.  Έχοντας συμπληρώσει δέκα χρόνια από τη στιγμή που βρέθηκε για πρώτη φορά στην Ολλανδία, εξηγεί σε συνέντευξη του στον Δημήτρη Μαραγκό, τους λόγους που τον οδήγησαν εκεί, αλλά και τα αμοιβαία οφέλη που προκύπτουν από τη διασύνδεση των Ελλήνων του εξωτερικού με αυτούς που παραμένουν στη χώρα. 

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επαγγελματική σας δραστηριότητα;

Δουλεύω στην εταιρεία Royal Phillips που προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες στον χώρο της υγείας σε καταναλωτές και επιχειρήσεις. Η εταιρεία παράγει τα προϊόντα της στα εργοστάσια της ή με συνεργασίες μέσω εφοδιαστικής αλυσίδας (supply chain). Ο ρόλος μου συγκεκριμένα είναι στο κομμάτι της παραγωγής και η αρμοδιότητα μου η αναγνώριση των νέων αναδυόμενων τεχνολογιών χαμηλής ωριμότητας, οι οποίες μπορούν να έχουν πολύ μεγάλη επίπτωση στο μέλλον της παράγωγης.

Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος των νέων τεχνολογιών και πιο συγκεκριμένα της ψηφιακής τεχνολογίας στην ανταγωνιστικότητα;

Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει ξεκινήσει μια αλλαγή στη βιομηχανία στην Ελλάδα και αλλού, που ωθείται από μια τάση στην αγορά. Η τάση αυτή είναι ότι πρέπει να προσφέρουμε προϊόντα σε μικρότερες ομάδες καταναλωτών με συγκεκριμένα λειτουργικά χαρακτηριστικά. Η συνέπεια αυτής της τάσης είναι ότι οι γραμμές παραγωγής γίνονται πιο ευέλικτες. Αυτό με τη σειρά του έχει μια επίπτωση στην αρχιτεκτονική των προϊόντων, στον τρόπο που σχεδιάζονται, αλλά και στον τρόπο παραγωγής μέσα στα εργοστάσια.

Όσον αφορά τις ψηφιακές τεχνολογίες στον χώρο της παραγωγής, τα τμήματα που είναι υπεύθυνα για αυτές είχαν παραδοσιακά έναν υποστηρικτικό ρόλο και τώρα ο ρόλος αυτός είναι καθοδηγητικός, δηλαδή παράγεται πραγματικά αξία με το να ακολουθείς τις τελευταίες τάσεις στις τεχνολογίες συνδεσιμότητας μέσα στον χώρο του εργοστασίου. Σε σχέση με την ανταγωνιστικότητα, αυτή επηρεάζεται από τις νέες τεχνολογίες και τις εταιρείες που οφείλουν να διατηρήσουν το προβάδισμα τους στην παγκόσμια αγορά.

Στον χώρο μου, στη βιομηχανία, αυτό που κάνουν με τις νέες τεχνολογίες είναι να μειώνουν το κόστος που έρχεται από την έλλειψη ποιότητας μέσα στο εργοστάσιο, αλλά και έξω στους καταναλωτές και να αυξάνουν την ταχύτητα εισαγωγής ενός προϊόντος από τη στιγμή που θα αναπτυχθεί σε ένα κέντρο έρευνας και θα αποδειχθεί η λειτουργία του μέχρι να βγει σε μαζικές ποσότητες στην αγορά. Οι νέες τεχνολογίες για τις μικρές εταιρείες είναι, επίσης, μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να δημιουργήσουν γρήγορα προτάσεις αξίας, για μερίδες της αγοράς οι οποίες δεν είναι ακόμη στο ραντάρ των μεγάλων εταιρειών.

Ποια οφέλη βλέπετε από τη διασύνδεση των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό με την Ελλάδα;

Πιστεύω ότι είναι πολύ καλή προοπτική αυτή, να διασυνδέονται οι Έλληνες μεταξύ τους. Υπάρχουν οφέλη και για τις δυο μεριές και είμαι υπέρμαχος αυτών των ομάδων. Οι Έλληνες του εξωτερικού πιστεύω ότι μπορούν να συμβουλεύσουν και να κατευθύνουν σε όποιο βαθμό χρειάζεται επιχειρήσεις του εσωτερικού ως προς τις βέλτιστες πρακτικές οι οποίες συμβαίνουν στον επαγγελματικό τους χώρο στις χώρες στις οποίες κατοικούν οι οποίες μπορεί να είναι πιο προηγμένες τεχνολογικά ή βιομηχανικά. Από την άλλη, οι Έλληνες του εσωτερικού έχουν και αυτοί ρόλο απέναντι στους Έλληνες του εξωτερικού που είναι να τους κρατούν ενήμερους όσον αφορά στις ευκαιρίες που δημιουργούνται.

Ποιες δράσεις εκτιμάτε ότι πρέπει να ληφθούν ώστε να αξιοποιηθεί το εξειδικευμένο δυναμικό της χώρας, με στόχο και την ανάσχεση του κύματος μετανάστευσης ποιοτικού ελληνικού επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό;

Σίγουρα αυτό που θα βοηθήσει σε υψηλό επίπεδο είναι η προσέλκυση βιομηχανιών στην Ελλάδα. Αυτό γίνεται εάν οι εταιρείες έχουν οικονομικά οφέλη για να έρθουν στην Ελλάδα, και το δεύτερο εάν ανακτηθεί η εμπιστοσύνη. Αν έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη τους πρέπει να την κερδίσουμε σιγά σιγά. Πρωτοβουλίες όπως οι "Γέφυρες Γνώσης & Συνεργασίας" είναι πολύ καλές, γιατί οφείλουμε να ενισχύσουμε τη συνοχή της ομάδας, των Ελλήνων του εσωτερικού και του εξωτερικού και να ενισχύσουμε λίγο την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων μέσα στη χώρα μας.

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα να κάνετε mentoring στο αντικείμενο σας σε startuppers στην Ελλάδα;

Θα με ενδιέφερε να βοηθήσω τις startup εταιρείες. Εγώ εξειδικεύομαι σε κάποια είδη τεχνολογιών, όπως η εικονική πραγματικότητα και η αυξημένη πραγματικότητα, το 3d printing και τα manufacturing analytics. Οι startups μπορούν να βοηθηθούν από εξωτερικούς συμβούλους, στο πολύ αρχικό στάδιο όπου είναι μια μικρή ομάδα. Πρέπει να έχουν κάποιον που θα έχει κάνει πράξη την εφαρμογή συγκεκριμένης τεχνολογίας, να έχουν ένα άνθρωπο να συζητούν για το αν βρίσκονται στον σωστό δρόμο ή όχι. Μετά στο επόμενο στάδιο θα χρειαστούν βοήθεια ώστε να ψάξουν τους πρώτους πελάτες που θα γίνουν και συνεργάτες, και στο θέμα του μάρκετινγκ αλλά και στο θέμα της ανάπτυξης τεχνολογίας, με τρόπο που να υπάρχει διασφάλιση της ποιότητας. Σε μετέπειτα στάδια, όπου μεγαλώνουν οι εταιρίες, πρέπει να αρχίσουν να σχεδιάζουν χάρτες προϊόντων, χάρτες τεχνολογίας, χάρτες επιχειρησιακών στόχων, τη στρατηγική της εταιρείας.

Διαβάστε τη συνέντευξη στο περιοδικό (eReader)