"Το καλύτερο για μια νεοφυή επιχείρηση είναι να βγει στην αγορά όσο το δυνατόν πιο γρήγορα"

Robin Schuil

Iδρυτής πλατφόρμας Vendora.gr

Τεύχος 112 | Ιούνιος - Αύγουστος 2018

Συνέντευξη

Ο Robin Schuil είναι ένας από τους πιο δυναμικούς επιχειρηματίες της διεθνούς ηλεκτρονικής αγοράς αγγελιών. Στην Ελλάδα βρέθηκε καλεσμένος του Orange Grove, προκειμένου να παράσχει συμβουλές σε start-up εταιρείες. Η επαφή του με την ελληνική πραγματικότητα είχε σαν αποτέλεσμα να συνειδητοποιήσει τις σημαντικές ευκαιρίες που παρέχει η ελληνική αγορά και κατ’ επέκταση να αξιοποιήσει την εμπειρία του στην αγορά αγγελιών, δημιουργώντας την επιτυχημένη πλατφόρμα vendora.gr. Ο Robin Schuil εξηγεί στη Βάλια Σκούρα και τον Δημήτρη Μαραγκό τους λόγους για τους οποίους θεωρεί την ελληνική αγορά πρόσφορο έδαφος για Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες, αλλά και για το πώς μπορεί να ξεπεραστεί ο φόβος που οδηγεί πολλούς Έλληνες επιχειρηματίες στο εξωτερικό. 

Πώς πήρατε την απόφαση να επενδύσετε στην ελληνική αγορά έχοντας ήδη μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία στον ευρωπαϊκό επιχειρηματικό στίβο;

Με προσκάλεσε στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 2016 το Orange Grove, το οποίο προσπαθεί να χτίσει "Γέφυρες" μεταξύ της Ολλανδίας και της Ελλάδας, ώστε να μοιράζεται η γνώση και να αποτρέπεται το brain drain εδώ στην Ελλάδα. Οπότε άρχισα να έρχομαι στην Ελλάδα μία εβδομάδα κάθε μήνα, ώστε να δουλεύω με μία μία τις start up εταιρείες του Orange Grove.Δουλεύοντας μαζί τους έμαθα πράγματα για τις δυνατότητες εδώ στη χώρα και πραγματικά ενθουσιάστηκα -αν κοιτάξεις την ανάπτυξη του ίντερνετ και του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, ο ρυθμός αύξησης τα τελευταία χρόνια είναι εκπληκτικός. Ο αριθμός χρηστών ίντερνετ τα τελευταία 10 χρόνια τριπλασιάστηκε και τα τελευταία 5 χρόνια, εν μέσω της κρίσης, ο αριθμός εκείνων που αγοράζουν μέσω ίντερνετ τουλάχιστον διπλασιάστηκε. Αυτοί οι ρυθμοί αύξησης είναι από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και η Ελλάδα πιστεύω ότι θα μηδενίσει τη διαφορά μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Νομίζω πραγματικά ότι είναι μια αγορά με μεγάλες ευκαιρίες.

Ενώ εσείς ως ξένος επιχειρηματίας επιλέγετε να επενδύσετε στην Ελλάδα, οι ίδιοι οι Έλληνες, σε μεγάλο ποσοστό συνεχίζουν να φεύγουν για το εξωτερικό για επαγγελματικούς λόγους. Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Είναι κάτι που μπορώ να το κατανοήσω. Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα και δεν μπορούσαν εύκολα οι Έλληνες επιχειρηματίες να οργανώσουν μια επιχείρηση. Όσοι προσπάθησαν, βρήκαν εμπόδια στην κρίση, το νομοθετικό πλαίσιο και γενικά φαινόταν ότι όλα είναι εναντίον τους. Νομίζω ότι τα χειρότερα πέρασαν και ότι με τα νέα προγράμματα που έχουν δημιουργηθεί υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τα πράγματα θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο. Σε κάθε περίπτωση, υποχρεωτικά θα χρειαστεί μια πρώτη ομάδα επιχειρηματιών, οι οποίοι, κόντρα σε όλες τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, θα πάρουν το ρίσκο και θα βελτιώσουν γενικά το επιχειρηματικό οικοσύστημα, ώστε να μπορέσουν μετά και οι υπόλοιποι να μείνουν και να δραστηριοποιηθούν στη χώρα.

Πώς καταφέρατε να διακριθείτε σε σύντομο χρόνο μέσα στην ελληνική αγορά αγγελιών;

Τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους δημιουργήσαμε μία λιτή πρώτη εκδοχή του vendora.gr, σε διάστημα μόλις 2-3 εβδομάδων, και «βγήκαμε» on-line, προσπαθώντας να αποκτήσουμε τους πρώτους χρήστες. Από τότε λειτουργούμε αυτή την πλατφόρμα και πλέον έχουμε φτάσει σχεδόν στις 20.000 αγγελίες στο site και στις 200.000 επισκέψεις τον μήνα.

Ποιο θεωρείτε το μυστικό της επιτυχίας σας;

Είναι ένα είδος επιχείρησης πολύ κοντά σε αυτήν που συνίδρυσα το 1999 στη Ολλανδία, η οποία κατάφερε να ξεπεράσει τα όρια της Ολλανδίας και να πωληθεί στο e-bay, επεκτεινόμενη σε 25 αγορές. Ο τρόπος που το κάνουμε είναι εστιάζοντας στον πελάτη, μαθαίνοντας από αυτόν, και εξασφαλίζοντας την καλύτερη εμπειρία για τον χρήστη. Έτσι επιτυγχάνουμε να γίνονται αξιόπιστες και καλής ποιότητας εμπορικές συναλλαγές μέσω της πλατφόρμας. Από πλευράς μάρκετινγκ χρησιμοποιούμε τα ίδια κανάλια όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, τα social media, το google κ.λπ. Επίσης, με την εμπειρία που έχουμε χρησιμοποιούμε την big data analysis, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι φτάνουμε στο κοινό που θέλουμε.

To Vendora.gr από πόσους εργαζόμενους αποτελείται; Επίκεινται και άλλες προσλήψεις και αν ναι, θα αφορούν σε ελληνικό εργασιακό δυναμικό;

Προς το παρόν είμαστε μία ομάδα τριών ατόμων, εκ των οποίων η μια εργαζόμενη είναι μισή Ελληνίδα και ζει στη χώρα. Επίσης αναζητούμε να προσλάβουμε δυο ακόμη εργαζομένους εδώ στην Αθήνα και γενικά σύντομα θα έχουμε πολύ περισσότερους Έλληνες στην ομάδα μας, αρχικά για προγραμματισμό και μάρκετινγκ, και αργότερα θα αναζητήσουμε κόσμο για υποστήριξη πελατών που είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς μας. Θα χτίσουμε όλη την ομάδα εδώ, καθώς η εταιρεία έχει να κάνει με την ελληνική αγορά και πρέπει να λειτουργεί από Έλληνες που καταλαβαίνουν τη γλώσσα και την κουλτούρα. Ένας από τους προσωπικούς μου στόχους είναι να βοηθήσω τις επενδύσεις στην ελληνική αγορά, να μοιραστώ την εμπειρία μου και να δώσω τη δυνατότητα σε κάποιος ανθρώπους να εξελιχθούν.

Ποια είναι η κύρια συμβουλή σας προς τις start up ομάδες του Orange Grove στις οποίες κάνετε συμβουλευτική εδώ στην Ελλάδα;

Νομίζω ότι γενικά υπάρχει έντονος ο φόβος της αποτυχίας και αυτό οδηγεί τους Έλληνες στο να θέλουν να είναι απόλυτα τέλειοι από την αρχή. Οι επιχειρηματίες εδώ βάζουν μεγάλη προσπάθεια στο να έχουν ένα σπουδαίο προϊόν εξ αρχής, ενώ εγώ αυτό που έχω μάθει στη διάρκεια του χρόνου, είναι ότι το καλύτερο για μια νεοφυή επιχείρηση είναι να βγει στην αγορά όσον το δυνατόν πιο γρήγορα. Πάντα λέω ότι δεν είσαι start up εταιρεία αν δεν κάνεις ένα ξεκίνημα και δεν βγεις στην αγορά, ώστε να μάθεις από τους πελάτες σου και να δουλέψεις μαζί τους και έτσι να βελτιώσεις το προϊόν σου σε σημεία που είναι πραγματικά σημαντικά. Αυτό νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να βελτιωθεί στην ελληνική νοοτροπία.

Η συνέντευξη του Robin Schuil όπως δημοσιεύθηκε στο περιοδικό (ereader)