"Με το CityCrop ο καταναλωτής μπορεί να καλλιεργεί σπίτι του τα δικά του φρέσκα φρούτα, λαχανικά και βότανα"

Χρήστος Ραυτογιάννης

StartUpper CEO και συνιδρυτής της CityCrop

Τεύχος 108 | Ιούνιος - Αύγουστος 2017

Συνέντευξη

Ο Χρήστος Ραυτογιάννης σε συνέντευξή του στον Δημήτρη Μαραγκό, μιλάει για τη διάκριση της StartUp εταιρείας του CityCrop, που βραβεύτηκε ως μια από τις καλύτερες ευρωπαϊκές νεοφυείς επιχειρήσεις στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας StartUp Europe Awards (Ευρωπαϊκά Βραβεία Νεοφυών Επιχειρήσεων) στην κατηγορία "Έξυπνες Πόλεις" – Smart Cities και δίνει συμβουλές σε νέους StartUpers που ετοιμάζονται να επιχειρήσουν στην Ελλάδα.

Θα μπορούσατε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την κύρια επιχειρηματική σας δραστηριότητα;

Το CityCrop είναι ένας μικρός έξυπνος συνδεδεμένος κήπος, τον οποίο έχει ο καταναλωτής σπίτι του προκειμένου να καλλιεργεί τα δικά του φρέσκα φρούτα, λαχανικά και βότανα με πάρα πολύ εύκολο τρόπο. Παράλληλα μπορεί να ελέγχει όλη την καλλιέργεια μέσα από την εφαρμογή που του παρέχεται στην κινητή του συσκευή. Μιλάμε για έλεγχο που μπορεί να γίνει σε όλα τα στάδια της καλλιέργειας, από τον σπόρο μέχρι και τη συγκομιδή.

Έχετε φτιάξει μια αυτοματοποιημένη συσκευή καλλιέργειας εσωτερικού χώρου ελληνικής "καταγωγής". Πείτε μας με απλά λόγια τι κάνει αυτή η συσκευή; Ποια η καινοτομία της; Υπάρχει κάτι αντίστοιχο διεθνώς;

Έχουμε αρχίσει και δουλεύουμε αυτή την ιδέα περίπου εδώ και τρία χρόνια. Στην αρχή είχαμε πολύ μικρό ανταγωνισμό. Τώρα, επειδή σταδιακά αυξάνεται η τάση να καλλιεργούμε οι ίδιοι τη δική μας τροφή σπίτι μας, έχουμε περισσότερο ανταγωνισμό. Υπάρχουν περίπου 10-12 εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το CityCrop έχει τρία μεγάλα πλεονεκτήματα: Καταρχάς, οι αλγόριθμοι μας αναγνωρίζουν το γλαστράκι με τον σπόρο που βάζεις μέσα στο CityCrop, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας, υγρασίας, φωτισμού και να ορίζεται αυτόματα η συχνότητα του ποτίσματος. Με αυτό τον τρόπο έχουμε τρεις φορές μεγαλύτερη ανάπτυξη με 60% λιγότερο λίπασμα. Αυτό είναι και το δεύτερο πλεονέκτημα. Χρησιμοποιούμε τη μέθοδο της υδροπονίας, μια μέθοδο που μπορεί κάποιος να καλλιεργήσει χωρίς έδαφος, παρά μόνο με νερό και θρεπτικά συστατικά. Έχουμε ειδικές φόρμουλες για το κάθε φυτό, με αποτέλεσμα την οικονομία στο λίπασμα και στην κατανάλωση νερού, που μπορεί να φτάσει έως και 98% σε σχέση με μια συμβατική καλλιέργεια. Το τρίτο πλεονέκτημα είναι ότι η συσκευή μας είναι modular, δηλαδή μπορείς να την επεκτείνεις όσο θέλεις, ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειας.

Λάβατε πρόσφατα το βραβείο για τις "Έξυπνες Πόλεις" στα StartUp Europe Awards. Πόσο σημαντική είναι αυτή η διάκριση για εσάς;

Γενικά κάθε διάκριση που λαμβάνει μια StartUp δίνει μια ώθηση για να δουλέψεις καλύτερα, αφού νιώθεις ότι αναγνωρίζεται η δουλειά σου. Είναι πολύ σημαντικό να παίρνεις ένα βραβείο και ας μην υπάρχει κάποιο χρηματικό έπαθλο, γιατί δείχνει ότι κάτι κάνουμε καλά και εμείς και ότι αυτό που κατασκευάζουμε το θέλει ο κόσμος, γεγονός που μας χαροποιεί.

Σε μια παλαιότερη παρουσίασή σας αναφέρατε πως παγκοσμίως υπάρχουν 800 εκ. αστικοί αγρότες. Θεωρείτε ότι μπορείτε να κατακτήσει το CityCrop τις ξένες αγορές;

Ναι, ισχύει αυτό. Μετά από έρευνα που είχαμε κάνει διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν περίπου 800 εκ. άνθρωποι που προσπαθούν να καλλιεργήσουν τη δική τους τροφή στο σπίτι. Το να καλλιεργήσεις κάτι σπίτι σου είναι δύσκολο, χρειάζεται γεωπονική γνώση, χρόνο και χώρο. Σε ένα αστικό περιβάλλον, σε ένα σπίτι, δεν έχεις χώρο να καλλιεργήσεις, δεν μπορείς να έχεις ένα παρτέρι. Οπότε σίγουρα μπορούμε να προσεγγίσουμε πολλούς από αυτούς τους 800 εκ. ανθρώπους, αν και δεν περιορίζεται μόνο σε αυτούς η αγορά που μπορεί να φτάσει το CityCrop.

Εσείς έχετε αναπτύξει δίκτυο συνεργατών που να συμπεριλαμβάνει και Έλληνες του εξωτερικού; Αν ναι πως αυτό βοηθάει στην ανάπτυξη και εξέλιξη την εταιρία σας;

Σίγουρα μια συνεργασία με Έλληνες της διασποράς θα μπορούσε να βοηθήσει μια ελληνική επιχείρηση, γιατί όταν κάποιος ζει στο εξωτερικό γνωρίζει καλύτερα την αγορά από εσένα που ζεις εδώ στην Ελλάδα. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε συνάψει κάποια συνεργασία πέραν της συνεργασίας που έχουμε με το Hellenic Initiative, το οποίο μας έχει βοηθήσει αρκετά στα βήματα μας στις ΗΠΑ.

Ποια οφέλη βλέπετε από τη διασύνδεση με την Ελλάδα των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό;

Ο Έλληνας που ζει στο εξωτερικό θέλει να βοηθήσει τον Έλληνα που ζει στην Ελλάδα, να του δώσει κάποιες επαφές για παράδειγμα. Φαίνεται ότι συνεργαζόμαστε καλά όταν ζούμε μακριά ο ένας από τον άλλο.

Στην Ελλάδα της κρίσης οι περισσότεροι βλέπουν δυσκολίες στο επιχειρείν. Ποιο είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας για να τα καταφέρει αυτή την περίοδο;

Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας είναι η καλή ομάδα, δηλαδή να έχει καλούς συνεργάτες. Η ιδέα δεν παίζει τόσο μεγάλο ρόλο, γιατί αν έχεις μόνο την ιδέα και δεν έχεις καλούς συνεργάτες, η ιδέα δεν θα φτάσει ποτέ να γίνει προϊόν ή υπηρεσία. Φυσικά το να ξεκινήσεις μια επιχείρηση στην Ελλάδα είναι δύσκολο αλλά απ’ όσο δείχνουν τα αποτελέσματα που έχουμε έως τώρα, τα καταφέρνουμε.

Τι συμβουλές θα δίνατε αν είχατε απέναντί σας έναν νέο που ετοιμάζεται να ξεκινήσει μια startup;

Η βασική συμβουλή που θα έδινα είναι το να μην παρεκκλίνεις από τον στόχο σου. Αυτό που έχεις βάλει ως αρχικό στόχο να προσπαθείς να το κατακτήσεις μέρα με τη μέρα. Το να δουλέψεις σε μια StartUp δεν είναι 09:00-17:00, είναι 9 με 9 το επόμενο πρωί.

Διαβάστε τη συνέντευξη στο περιοδικό!