H διεθνής ωκεανογραφική αποστολή Tara Oceans σταθμεύει στην Ελλάδα

Ένα διαφορετικό πλοίο θα προσαράξει στη μαρίνα Φλοίσβου από τις 25 ως τις 29 Νοεμβρίου, με επιβάτες μια διεθνή διεπιστημονική ομάδα από ωκεανογράφους, βιολόγους, γενετιστές και άλλους ειδικούς από διακεκριμένα ερευνητικά κέντρα. Πρόκειται για το ερευνητικό σκάφος Tara που πραγματοποιεί ένα μοναδικό τριετές ταξίδι με σκοπό τη μελέτη των οικοσυστημάτων των ωκεανών και την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης σχετικά με τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το σκάφος κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη μαρίνα του Φλοίσβου, ενώ την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου στις 11.00, θα έχει την ευκαιρία να συναντήσει, στο Αuditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, μέλη της αποστολής Tara Oceans και Έλληνες επιστήμονες σε μια συζήτηση για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή.

Η Tara Oceans αποτελεί μια τριετή διεθνή ωκεανογραφική αποστολή, η οποία διοργανώνεται από το πρόγραμμα Tara Expeditions και μια διεθνή επιστημονική κοινοπραξία, υπό την αιγίδα του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον (PNUE). Για τρία συνεχή χρόνια, θα συγκεντρώνει μετρήσεις και δείγματα διασχίζοντας όλες τις θάλασσες και τους ωκεανούς του κόσμου. Πρόκειται για μια παγκόσμια μελέτη του θαλάσσιου περιβάλλοντος που παρόμοιά της δεν έχει διεξαχθεί έως τώρα με τα σημερινά σύγχρονα μέσα.

Το πλοίο της αποστολής Tara θα εξερευνήσει όλες τις θάλασσες του πλανήτη, ζώνες υψηλής οικολογικής σημασίας, μοναδικά οικοσυστήματα και φαινόμενα, όπου η ζωή φανέρωσε ορισμένες φορές απρόσμενα σημάδια προσαρμογής στις περιβαλλοντικές αλλαγές. Το ταξίδι αυτό θα επιτρέψει τη μελέτη των οικοσυστημάτων των ωκεανών - τα οποία οι άνθρωποι παραμελούν αν και είναι απαραίτητα για τη ζωή στη Γη - προκειμένου να δοθεί στην ανθρώπινη κοινότητα μια καλύτερη ευκαιρία να τα προστατέψει.

Το πρόγραμμα συγκεντρώνει μια μοναδική διεθνή και διεπιστημονική ομάδα. Για την αποστολή θα επιστρατευτούν όλοι οι επιστημονικοί κλάδοι που σχετίζονται με τη μελέτη των ωκεανών. Ωκεανογράφοι, βιολόγοι, γενετιστές και φυσικοί από διακεκριμένα εργαστήρια θα συνεργαστούν σε περισσότερους από 12 τομείς έρευνας με περισσότερους από 100 επιστήμονες που θα συμμετέχουν από ξηράς στη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων και των δειγμάτων.

Το σκάφος Tara, το οποίο θα καθοδηγείται μέσω δορυφόρου κατά το ερευνητικό του ταξίδι, θα διαθέτει τις πιο προηγμένες τεχνολογίες παρατήρησης και ανάλυσης. Εκτός από μια εξελιγμένη συσκευή μετρήσεων και δειγματοληψιών, το σκάφος είναι εξοπλισμένο και με μια πλατφόρμα πειραματικής απεικόνισης που θα επιτρέπει τόσο στους επιστήμονες όσο και στο κοινό να βλέπουν αυτούς τους αόρατους οργανισμούς που είναι άκρως απαραίτητοι για τη ζωή.

Για να κοινοποιήσει και να αξιοποιήσει τα πορίσματά της, η Tara Oceans θα δημιουργήσει μία δημόσια βάση δεδομένων με ελεύθερη πρόσβαση για τον καθένα: τη Bio-bank. Η Bio-bank θα επιτρέψει στο σύνολο της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας να εμπλουτίσει με στοιχεία θεμελιώδους σημασίας την εικόνα που έχει για τους ωκεανούς, καθώς και για την εξέλιξη της ζωής στη Γη. Η Bio-bank θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και πηγή μελέτης για πολλές γενιές ερευνητών.

Σήμερα, το σκάφος Tara αποτελεί κομμάτι της ιστορίας των εξερευνήσεων χάρη στις 7 αποστολές που έχει πραγματοποιήσει στην Αρκτική, την Ανταρκτική, την Παταγονία, τη Γροιλανδία και τη Νότιο Γεωργία. Κατά την προηγούμενη αποστολή του, το Tara πραγματοποίησε ένα μυθικό ταξίδι 507 ημερών στην καρδιά της 'κλιματικής μηχανής', κατά μήκος των παγόβουνων του Αρκτικού Ωκεανού. Τα επιστημονικά πορίσματα της αποστολής θα παρουσιαστούν στη Διάσκεψη της Κοπεγχάγης, που θα πραγματοποιηθεί έπειτα από τις συμφωνίες του Κιότο στο τέλος του 2009.

Η πληροφόρηση της κοινής γνώμης για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι ωκεανοί και την υπερθέρμανση του πλανήτη αποτελεί προτεραιότητα για την Tara Oceans. Όπως συνέβη και με τις προηγούμενες αποστολές, η Tara Oceans θα αποτελέσει ένα σημαντικό πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης, μέσω ντοκυμαντέρ, τηλεοπτικών εκπομπών, άρθρων, δημοσιεύσεων, εκθέσεων καθώς επίσης και μέσω της διοργάνωσης εκπαιδευτικών δράσεων και σχολικών δραστηριοτήτων.

Η τριετής αποστολή του πλοίου Τara σε όλους τους ωκεανούς και τις θάλασσες του κόσμου, η 'Tara Oceans', ξεκίνησε στις 5 Σεπτεμβρίου 2009 με τον απόπλου του σκάφους από την Lorient (Γαλλία) και θα ολοκληρωθεί το 2012.

Μάθετε Περισσότερα