Καινοτόμες εκπαιδευτικές εφαρμογές από Έλληνες εκπαιδευτικούς

Σημαντικές διακρίσεις απονεμήθηκαν σε τρεις Έλληνες εκπαιδευτικούς, τους Κώστα Δημητρίου, Γιώργο Διπλάρη και Θοδωρή Ανδριόπουλο, οι οποίοι συμμετείχαν στο 6ο Πανευρωπαϊκό Φόρουμ Πρωτοπόρων Δασκάλων της Microsoft, που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη της Αυστρίας, από 24 έως 27 Μαρτίου. Στο επίκεντρο της εκδήλωσης υπήρξε η ανάδειξη χρήσης καινοτόμων εφαρμογών της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και η εποικοδομητική ανταλλαγή επιτυχημένων πρακτικών μεταξύ των εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι Κώστας Δημητρίου και Γιώργος Διπλάρης (Κολλέγιο Ψυχικού) κέρδισαν την τρίτη θέση στην κατηγορία 'Καινοτομία στο Περιεχόμενο' του διαγωνισμού, συμμετέχοντας με την εργασία 'Από τον Newton στο CERN'. Με αυτήν την προτεινόμενη εκπαιδευτική δραστηριότητα, οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν μέσα από ένα 'εικονικό τηλεσκόπιο' την κίνηση των πλανητών χρησιμοποιώντας το δωρεάν λογισμικό της Microsoft World Wide Telescope, να μελετήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο της τροχιάς των πλανητών και των φορτισμένων σωματιδίων και να κατασκευάσουν μοντέλα προσωμοίωσης στον υπολογιστή. Στη συνέχεια επικοινώνησαν μέσω τηλεδιάσκεψης με επιστήμονες του CERN οι οποίοι απάντησαν στις ερωτήσεις των μαθητών.

Επιπλέον, ο Θοδωρής Ανδριόπουλος (Κολλέγιο Ανατόλια) με την εργασία 'Ποιος σκότωσε τον κύριο Χ?' με θέμα την εξιχνίαση ενός φανταστικού φόνου από τους μαθητές, χρησιμοποιώντας γεωμετρικούς και μαθηματικούς γρίφους, έλαβε την τρίτη θέση στην ειδική κατηγορία όπου όλοι οι Ευρωπαίοι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί ψηφίζουν την καλύτερη εργασία.

Με την αφορμή της βράβευσής του, ο K. Δημητρίου δήλωσε: 'Οι νέες τεχνολογίες αποτελούν ένα μοναδικό εργαλείο, το οποίο μπορεί να ενισχύσει και να αναζωογονήσει πραγματικά τη διδασκαλία, δίνοντας την ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να ανακαλύψει νέους τρόπους προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των μαθητών. Πρωτοβουλίες, όπως το Φόρουμ Πρωτοπόρων Δασκάλων, υπενθυμίζουν την ανάγκη ανανέωσης των μεθόδων διδασκαλίας, ενώ δίνουν την ευκαιρία στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς να μοιραστούν απόψεις και να ανταλλάξουν εμπειρίες σχετικά με τους τρόπους αξιοποίησης της πληροφορικής στο σχολείο'.

Αντίστοιχα αξιόλογη ήταν και η συμμετοχή του Κωνσταντίνου Καλοβρέκτη, Εκπαιδευτικού του Επαγγελματικού Λύκειου Λιβαδειάς, με το πρωτότυπο μοντέλο: 'Κινητική τάξη υποστήριξης μάθησης εκτός Σχολείου ? Mobile classroom support learning outside of School'. Σκοπός του αποτέλεσε η μοντελοποίηση επίλυσης πολυμορφικών ασκήσεων ηλεκτροτεχνίας, με δημιουργία βάσης δεδομένων βοήθειας (help database) των ασκήσεων από τους μαθητές για εκπαιδευτική βοήθεια μέσω 'αινιγματικών' στοιχείων εικόνας και βίντεο, των ωρών που είναι εκτός σχολείου μέσω Τεχνολογίας SMS και MMS.

Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων εκπροσώπησε η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του Γραφείου Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης, Αναστασία Παλούκου, η οποία μεταξύ άλλων, δήλωσε: 'Οι Νέες Τεχνολογίες είναι πλέον αναπόσπαστο εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στην Ελλάδα γίνεται ικανοποιητική χρήση από μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών, γι' αυτό και οι ελληνικές συμμετοχές, όχι μόνο ήταν αντάξιες των απαιτήσεων του Πανευρωπαϊκού Διαγωνισμού αλλά κατάφεραν να εντυπωσιάσουν τόσο τους κριτές όσο και τους συναγωνιζόμενους και να διακριθούν'.

Το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Πρωτοπόρων Δασκάλων της Microsoft, που πραγματοποιείται φέτος για έκτη συνεχόμενη χρονιά, συγκέντρωσε περισσότερους από 150 εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας προερχόμενους από 40 χώρες της Ευρώπης. Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες, εμπειρίες και πρακτικές αναφορικά με την ενσωμάτωση της τεχνολογίας και την ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας στη σχολική αίθουσα. Παράλληλα, ενημερώθηκαν για τις τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης και συμμετείχαν σε ομαδικές δραστηριότητες, που διευκολύνουν την ανταλλαγή γνώσης και επαγγελματικής εμπειρίας.

Σημειώνεται ότι στο διαγωνιστικό μέρος του Φόρουμ συμμετείχαν όσοι εκπαιδευτικοί αναδείχτηκαν κατά τον 'Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Δασκάλων και Καθηγητών' που διοργανώνεται σε επίπεδο κρατών, ενώ οι βραβευθέντες θέτουν υποψηφιότητα για τη συμμετοχή τους στο Διεθνές Συνέδριο Πρωτοπόρων Δασκάλων της Microsoft, τον προσεχή Νοέμβριο στη Βραζιλία.

Οι παραπάνω δράσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Microsoft 'Συνεργάτες στη Μάθηση'. Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η προώθηση της χρήσης της τεχνολογίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει το λογισμικό στη δημιουργία καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και στην ανάπτυξη νέων ευκαιριών μάθησης.