VEMUS: ένα εικονικό ευρωπαϊκό μουσικό σχολείο

Στη δημιουργία ενός πλαισίου μουσικής διδασκαλίας για δημοφιλή μουσικά όργανα, όπως το φλάουτο, το κλαρινέτο, το σαξόφωνο και η τρομπέτα, που θα είναι ανοικτό, δικτυωμένο και πολύγλωσσο και θα προσφέρει υψηλή αλληλεπιδραστικότητα με τη χρήση καινοτόμων εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης, αποβλέπει το ευρωπαϊκό έργο VEMUS (Virtual European Music School) που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα 'Τεχνολογίες της Κοινωνίας της Πληροφορίας (IST - Information Society Technologies) (6ο Πρόγραμμα Πλαίσιο Έρευνας της ΕΕ).

Χρησιμοποιώντας ως κύριο όχημα τη μουσική και εμπλέκοντας ομάδες χρηστών από διαφορετικές χώρες και ποικίλα περιβάλλοντα, το VEMUS προσεγγίζει ανθρώπους με διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο και δημιουργεί πολιτιστικούς δεσμούς, εξασφαλίζοντας ευρύτερη διάδοση της γνώσης και των ερευνητικών αποτελεσμάτων και ενισχύοντας την απήχησή τους.

Το διαδραστικό περιβάλλον του VEMUS ενσωματώνει σύγχρονα διαδραστικά εργαλεία, σχεδιασμένα να συμπληρώνουν και να ενισχύουν τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας της μουσικής, σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα::

  • Μελέτη κατ' ιδίαν: πρόκειται για ένα σύνολo εργαλείων που κάνουν τη διαδικασία της μελέτης πολύ πιο ευχάριστη και εποικοδομητική. Οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους δυνατότητες όπως η αυτόματη αξιολόγηση της απόδοσής τους και ο δομημένος σχολιασμός, ειδικά για τα μέτρα του κάθε μαθητή. Με τη χρήση των εργαλείων αυτών θα βελτιστοποιείται η απόδοση της μελέτης στο σπίτι.
  • Μουσική τάξη: Μέσω του VEMUS θα αναπτυχθούν καινοτόμες μέθοδοι για την υποστήριξη της μουσικής διδασκαλίας σε ομάδες μαθητών. Οι μέθοδοι αυτές θα συμπεριλαμβάνουν εργαλεία υποστήριξης του δασκάλου ή και εργαλεία για ομαδικές δραστηριότητες και ασκήσεις.
  • Διδασκαλία εξ αποστάσεως: Το περιβάλλον του VEMUS θα προσφέρει και δυνατότητες διδασκαλίας εξ αποστάσεως, αναπτύσσοντας και διατηρώντας ένα ανοιχτό αποθετήριο και εργαλεία επικοινωνίας που θα επιτρέπουν την εξ αποστάσεως καθοδήγηση των μαθητών, την παρακολούθηση και αξιολόγηση της προόδου τους κ.λπ. Μέσω αυτών των δυνατοτήτων θα ενισχύεται η σχέση δασκάλου-μαθητών και πέρα από την τάξη, ενώ επιπλέον θα μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές που βρίσκονται σε απομονωμένες γεωγραφικά περιοχές.

Το VEMUS απευθύνεται και στις τρεις αυτές κατηγορίες μουσικής διδασκαλίας, που είναι μεν διακριτές αλλά αλληλοσυμπληρώνονται, αναπτύσσοντας διαδραστικά εργαλεία που συνδυάζουν την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή, πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία. Τίθενται έτσι, τα τεχνολογικά και παιδαγωγικά θεμέλια για την εικονική συνάντηση δασκάλων και μαθητών μουσικής από ολόκληρη την Ευρώπη - ένα Εικονικό Ευρωπαϊκό Μουσικό Σχολείο - και για τη διερεύνηση νέων μεθόδων και πρακτικών στη μουσική διδασκαλία.

Στην κοινοπραξία του VEMUS συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Σουηδία, Λιθουανία, Εσθονία και Ρουμανία). Συντονιστής του έργου είναι το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ), ενώ συμμετέχουν ακόμα άλλοι δύο ελληνικοί φορείς (Ελληνογερμανική Αγωγή και Φίλιππος Νάκας Α.Ε.). Το έργο, στηρίζεται στη γνώση και τα αποτελέσματα του επιτυχημένου έργου IMUTUS, στο οποίο αναπτύχθηκε ένα αποδοτικό περιβάλλον μουσικής εξάσκησης για τη φλογέρα.

Στο πλαίσιο του έργου, προβλέπονται και δράσεις προσανατολισμένες στην αγορά και τη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με σκοπό την εμπορική εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων του έργου. Προς το παρόν, τα χαρακτηριστικά του VEMUS δεν προσφέρονται από κανένα σύστημα ή μέθοδο διαθέσιμα στο εμπόριο. Τα εργαλεία που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του VEMUS αναμένεται να φέρουν επανάσταση στη διδασκαλία της μουσικής, συνδυάζοντας την ηλεκτρονική μάθηση με την παραδοσιακή διδασκαλία σε ένα πλήρες, διαδραστικό περιβάλλον. Υπάρχουν επομένως πολλές δυνατότητες για την εμπορική αξιοποίησή τους.