Το προφίλ της ψηφιακής Ελλάδας σε έρευνα του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ

Κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο κυμαίνεται το ψηφιακό προφίλ των ελληνικών επιχειρήσεων, με πάνω από 10 εργαζομένους, όπως διαπιστώθηκε από τα αποτελέσματα της ετήσιας μέτρησης για το 2007 των δεικτών των πρωτοβουλιών eEurope και i2010 που ανακοίνωσε το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας. Πιο μακριά από τη σύγκλιση με την Ευρώπη βρίσκονται οι μικρές επιχειρήσεις με 1-9 εργαζόμενους. Σε ό,τι αφορά τη χρήση του Διαδικτύου από πολίτες, αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που προκύπτουν από τη νέα γενιά, όμως η ηλικιακή ομάδα 35-54 εξακολουθεί να μην υιοθετεί τις νέες τεχνολογίες. Πραγματοποιήθηκαν 6 επιμέρους πανελλαδικές έρευνες, που αφορούν Νοικοκυριά, Επιχειρήσεις, Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Ηλεκτρονική Μάθηση, Ηλεκτρονική Υγεία και Κόστος Διασύνδεσης.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι, μεταξύ άλλων:
- Ευρωπαϊκό το ψηφιακό προφίλ των ελληνικών επιχειρήσεων με 10+ εργαζομένους
- Πιο μακριά από τη σύγκλιση με την Ευρώπη οι μικρές επιχειρήσεις (1-9 εργαζομένους)
- Η πρόοδος της ευρυζωνικότητας έχει συμβάλλει σημαντικά στην επιτάχυνση της χώρας
- Αισιόδοξα τα μηνύματα από τη νέα γενιά
- Παραμένει μακριά από την τεχνολογία η ηλικιακή ομάδα 35-54

Ειδικότερα:
- Όσον αφορά τη χρήση του Διαδικτύου, περίπου 3 στα 10 νοικοκυριά είναι ήδη συνδεδεμένα, ικανοποιώντας το σχετικό στόχο της στρατηγικής της Λισαβόνας. Θετικό είναι το γεγονός ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των νοικοκυριών με πρόσβαση στο Διαδίκτυο έχει αυξηθεί στο 11,7% (ο μέσος ετήσιος ρυθμός της ΕΕ είναι 6%). Ακόμη, 1 στους 4 Έλληνες χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο εβδομαδιαίως. Σε ετήσια βάση, η εβδομαδιαία χρήση έχει αυξηθεί 18,5% κατά μέσο όρο, μεταβολή που συνεπάγεται μείωση της απόκλισης που υπήρχε ανάμεσα στους συχνούς χρήστες και τους χρήστες τριμήνου.

Οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου εξακολουθούν και είναι κατά κύριο λόγο νέοι άνδρες υψηλού μορφωτικού επιπέδου που κατοικούν σε αστικά κέντρα. Στις νεαρές ηλικίες παρατηρείται έντονη χρήση ακόμη και σε άτομα χαμηλού μορφωτικού επιπέδου. Το γεγονός αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι στις νέες γενιές το επίπεδο εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες είναι υψηλότερο, ανεξάρτητα από το μορφωτικό επίπεδο. Την τελευταία τριετία δεν έχουν παρατηρηθεί αλλαγές στους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, καθώς στην ουσία δεν έχουν αλλάξει σημαντικά οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους Έλληνες χρήστες. Συγκεκριμένα, το Διαδίκτυο συνεχίζει να αποτελεί βασικό μέσο αναζήτησης πληροφοριών για υπηρεσίες και προϊόντα, παρόλο που το ποσοστό των χρηστών που αγοράζουν προϊόντα ηλεκτρονικά, φτάνει μόλις το 5%.

Σε ότι αφορά τη χρήση του Διαδικτύου ανά Περιφέρεια, σημαντικές αυξήσεις διαπιστώθηκαν στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας. Το ψηφιακό χάσμα ανάμεσα στις αστικές και τουριστικές περιοχές και τα αγροτικά και ημιαστικά κέντρα εξακολουθεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για λήψη μέτρων ενίσχυσης της χρήσης του Διαδικτύου στην ελληνική περιφέρεια. Η εικόνα που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 10 εργαζόμενους είναι ανάλογη με την αντίστοιχη των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών, σε επίπεδο βασικής χρήσης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Ειδικότερα το 2007, μετρήθηκε ότι το 94,2% έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο και το 27,7% των εργαζομένων τους το χρησιμοποιούν καθημερινά. Επιπλέον από τις επιχειρήσεις με πρόσβαση στο Διαδίκτυο, το 67,8% διαθέτει ευρυζωνική σύνδεση. Ενώ περίπου το 10% των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για αγοραπωλησίες, το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεισφέρει μόλις κατά 0,8% στο συνολικό τους κύκλο εργασιών.

Στις μικρότερες επιχειρήσεις (με 1-9 εργαζομένους) εξακολουθεί να σημειώνεται μεγάλη διαφορά σε επίπεδο υιοθέτησης νέων τεχνολογιών. Ωστόσο, κατά την τελευταία τριετία παρατηρείται ένταση της χρήσης των Η/Υ (57% το 2007 από 51% το 2005) και αύξηση του πλήθους των Η/Υ, ενώ σημαντική αυξητική τάση εμφανίζουν οι ευρυζωνικές συνδέσεις (63% το 2007 από 12% το 2005).

Οι βασικές ηλεκτρονικά διαθέσιμες δημόσιες υπηρεσίες προς πολίτες και επιχειρήσεις ανέρχονται στο 47%, μόλις όμως το 11% του πληθυσμού συναλλάσσεται ηλεκτρονικά με το δημόσιο (έναντι 8% την προηγούμενη διετία).