Μέτρα για την πρόσβαση των ΜΜΕ σε διεθνείς αγορές προτείνει η Παγκόσμια Διάσκεψη του ΟΟΣΑ στην Αθήνα

Το Σχέδιο Δράσης των Αθηνών για την πρόσβαση των ΜΜΕ στις διεθνείς αγορές και ο μηχανισμός της Συμβουλευτικής Επιτροπής για τις Επιχειρήσεις και τη Βιομηχανία (BIAC) για τη συνεργασία πολυεθνικών επιχειρήσεων και ΜΜΕ ήταν τα κύρια αποτελέσματα της Παγκόσμιας Διάσκεψης του ΟΟΣΑ-ΟΣΑΕ με θέμα 'Εξάλειψη των Εμποδίων Πρόσβασης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στις Διεθνείς Αγορές' που διοργανώθηκε στην Αθήνα, στις 6-8 Νοεμβρίου 2006, από την ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ-OECD) και την Οικονομική Συνεργασία Ασίας-Ειρηνικού (ΟΣΑΕ-APEC).

Στη Διάσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι από περισσότερες από 60 χώρες και 15 διεθνείς οργανισμούς, καθώς και στελέχη επιχειρήσεων, επιμελητηρίων, ιδιωτικών και δημόσιων φορέων και υπουργείων από όλο τον κόσμο. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τα κύρια εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ στην πρόσβασή τους σε διεθνείς αγορές, να ανταλλάξουν απόψεις για ορθές πολιτικές και να προτείνουν μέτρα για την ενίσχυσή τους. Κοινή διαπίστωση ήταν πως οι ΜΜΕ θεωρούν την πρόσβασή τους σε διεθνείς αγορές σημαντική για την βιωσιμότητά τους, την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Από την άλλη μεριά, οι κυβερνήσεις πρέπει να υποστηρίξουν πιο ενεργά τις ΜΜΕ, κυρίως μέσω προγραμμάτων κατάρτισης σε τομείς όπως marketing και πνευματική ιδιοκτησία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, οι κύριες δυσκολίες των ΜΜΕ αφορούν τη χρηματοδότηση, την πληροφόρηση, τον εντοπισμό επιχειρηματικών ευκαιριών, την επαφή με δυνητικούς συνεργάτες, τον επιχειρηματικό σχεδιασμό και το ειδικευμένο προσωπικό. Επιπλέον προβλήματα προκαλούν τα διαφορετικά νομικά και διοικητικά συστήματα μεταξύ των κρατών, οι δασμολογικοί και μη δασμολογικοί φραγμοί, αλλά και τα έξοδα μεταφοράς που δυσκολεύουν την προσφορά ανταγωνιστικών τιμών σε σχέση με τους τοπικούς παράγοντες.

Ένα σημαντικό αποτέλεσμα της Διάσκεψης, λοιπόν, ήταν η υιοθέτηση του Σχεδίου Δράσης των Αθηνών, το οποίο προτείνει στις κυβερνήσεις να στηρίξουν ενεργά τις ΜΜΕ στις διεθνείς αγορές, ώστε η οικονομία των χωρών να επωφεληθεί πολλαπλά από την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την εισαγωγή κεφαλαίων. Τα σχετικά μέτρα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη διεύρυνση ευκαιριών, την πληροφόρηση, τη συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, τη διάθεση εξειδικευμένων εμπειρογνώμων σε θέματα ξένων αγορών, την κατάρτιση, τη χρηματοδότηση επιχειρηματικών σχεδίων, την ενημέρωση για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, την εξασφάλιση ενός απλού και διαφανούς κανονιστικού πλαισίου, την παροχή χρηματοδοτικών κινήτρων για τη συνεργασία ΜΜΕ και μεγάλων επιχειρήσεων, την ενίσχυση της καινοτομίας, τη δημιουργία clusters, την ενεργό συμμετοχή των ΜΜΕ στη διαμόρφωση προγραμμάτων υποστήριξης, την αξιοποίηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, κ.ά.

Επιπλέον, προτείνεται στον ΟΟΣΑ και στον ΟΣΑΕ να διαδίδουν τις καλές πρακτικές διεθνοποίησης, να αξιολογούν την αποτελεσματικότητα των σχετικών προγραμμάτων, να δημοσιοποιούν στατιστικά στοιχεία και να αξιοποιούν τα οφέλη της συμμετοχής των ΜΜΕ σε διεθνείς αγορές σε μεγάλη κλίμακα. Σε διεθνές επίπεδο, προτείνεται η δημιουργία οργανισμών υποστήριξης και η σύσταση Ταμείου Καινοτομίας για την κάλυψη των εξειδικευμένων αναγκών των ΜΜΕ στις δράσεις διεθνοποίησής τους.

Στο πλαίσιο της Διάσκεψης αποφασίστηκε επίσης η δημιουργία ενός μηχανισμού για την προώθηση της συνεργασίας πολυεθνικών επιχειρήσεων και ΜΜΕ. Ο μηχανισμός της Συμβουλευτικής Επιτροπής για τις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία θα λειτουργεί ηλεκτρονικά και θα περιλαμβάνει δύο ειδών υπηρεσίες: η πρώτη αφορά την πληροφόρηση σχετικά με τα εμπορικά σημεία επαφής μιας χώρας, τις χρηματοδοτικές πηγές, τις προμήθειες του Δημοσίου, τις τεχνικές προδιαγραφές και την τυποποίηση, κ.ά. Η δεύτερη υπηρεσία αφορά την ενίσχυση των συνεργασιών μεταξύ ΜΜΕ και πολυεθνικών επιχειρήσεων.

Κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Δ. Σιούφας υπογράμμισε πως η εξάλειψη των εμποδίων για την πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές είναι αναγκαία στο πλαίσιο των νέων οικονομικών προκλήσεων που διαμορφώνονται λόγω της αυξανόμενης χρήσης των νέων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, της προοδευτικής απελευθέρωσης του διεθνούς εμπορίου και της δυναμικής εισόδου αναδυόμενων αγορών όπως η Κίνα και η Ινδία.

Ο κ. Σιούφας αναφέρθηκε επίσης στα μέτρα που εφαρμόζει η χώρα για την ανάπτυξη των ΜΜΕ. Ιδιαίτερα ο σχεδιασμός του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Ανταγωνιστικότητα (2007-2013) προβλέπει δράσεις για την υιοθέτηση καινοτομιών και νέας τεχνολογίας, τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής δομής, την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και τη δικτύωση των ΜΜΕ.