"Από τα πρώτα πράγματα που κάναμε, ήταν να αναζητήσουμε Έλληνες που βρίσκονται σε εταιρείες σε στρατηγικά σημεία, ώστε να προωθήσουν την εταιρεία μας στο εξωτερικό"

Αθηνά Ντόβα - Ηλίας Βαρθολομαίος

Συνιδρυτές εταιρείας Owiwi

Τεύχος 109 | Σεπτέμβριος 2017- Νοέμβριος 2017

Συνέντευξη

Ενώ βρέθηκαν αντιμέτωποι με την επιλογή να φύγουν για το εξωτερικό, η Αθηνά Ντόβα και ο Ηλίας Βαρθολομαίος προτίμησαν να μείνουν στη χώρα και να μπουν δυναμικά στο χώρο των start up εταιρειών, έχοντας στα χέρια τους μια ευφάνταστη ιδέα για ένα τρόπο επιλογής υποψηφίων εν είδει ηλεκτρονικού παιχνιδιού. Παρότι όμως παρέμειναν στην Ελλάδα, μία από τις πρώτες τους κινήσεις, όπως περιγράφουν στις "Γέφυρες", ήταν να αναζητήσουν συνεργασίες με Έλληνες του εξωτερικού, ώστε να τους βοηθήσουν να προωθήσουν την ιδέα τους σε διεθνές επίπεδο. Επικροτούν μάλιστα πρωτοβουλίες όπως οι "Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας" για το γεγονός ότι φέρνουν σε επαφή εταιρείες όπως η δική τους με Έλληνες του εξωτερικού, προσφέροντας τους πολύτιμους συμμάχους στον δύσκολο κόσμο των επιχειρήσεων. 

Πώς και πότε ξεκίνησε την πορεία της η Οwiwi; Ποιο είναι το στοιχείο καινοτομίας που την έκανε να ξεχωρίσει ανάμεσα στις start up εταιρείες;

Α. ΝΤ.: H Owiwi είναι μια start up εταιρεία που ξεκίνησε επίσημα το 2014 από το incubator του EGG, μια συνεργασία της Eurobank με το Corallia. Μείναμε δυο χρόνια στο incubator της Eurobank, αναπτύξαμε το επιχειρηματικό μας πλάνο και καταφέραμε βγαίνοντας να "σηκώσουμε" την πρώτη μας χρηματοδότηση, 220.000 ευρώ. Βγάλαμε στην αγορά το τελικό προϊόν τον Νοέμβριο του 2016 και τώρα έχουμε ήδη του δέκα πρώτους μας μεγάλους πελάτες.
ΗΛ. Β. Προσπαθώντας να βρούμε μια δουλειά μετά το πανεπιστήμιο όπου γνωριστήκαμε θέλαμε να προτείνουμε κάτι διαφορετικό το οποίο να μιλάει τη γλώσσα της γενιάς μας. Έτσι ξεκινήσαμε και σίγουρα υπήρχαν πολλές δυσκολίες, όμως ο κοινός στόχος που είχαμε μας επέτρεψε να ανταποκριθούμε σε όλες τις δυσκολίες και τις ανάγκες.
Α. ΝΤ. Κοιτάζοντας γύρω μας βλέπαμε ότι αν είσαι senior manager ή έχεις μια προϋπηρεσία, το βιογραφικό σου από μόνο του μπορεί να μιλήσει για σένα. Όταν όμως τώρα βγαίνεις στην αγορά εργασίας δεν έχεις τίποτα να πιστοποιήσει τα προσόντα σου. Θέλαμε λοιπόν να φτιάξουμε κάτι για τη δική μας γενιά η οποία μιλάει εντελώς άλλη γλώσσα. Πλέον όλα τα παιδιά έχουν μεγαλώσει με smartphone, χρησιμοποιούν tablet, υπολογιστές, και είναι πολύ έντονο το στοιχείο του gaming. Οπότε είπαμε να φτιάξουμε ένα παιχνίδι που θα μετράει όλα αυτά τα πράγματα και θα δίνει feedback στον υποψήφιο.

Πόσο δύσκολο είναι για τους Έλληνες νέους ανθρώπους να ρισκάρουν αντί να επιλέξουν την αποκαλούμενη από πολλούς –πιθανώς εσφαλμένα- "εύκολη οδό" της φυγής στο εξωτερικό;

ΗΛ. Β. Θα μιλήσω από προσωπική εμπειρία. Έχοντας σπουδάσει στο εξωτερικό, είχα την ευκαιρία να μείνω στην Αγγλία, να δουλέψω ή να κάνω το μεταπτυχιακό μου εκεί. Κατέληξα να κάνω στην Ελλάδα το μεταπτυχιακό μου, αλλά πάλι είχα την επιλογή να γυρίσω πίσω στην Αγγλία. Λόγω της Αθηνάς πείστηκα ώστε να δοκιμάσουμε να κάνουμε κάτι δικό μας εδώ στην Ελλάδα. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση ειδικά στην Ελλάδα της κρίσης. Αλλά για μένα δεν ήταν τόσο δύσκολη απόφαση, επειδή πάντα ήθελα να κάνω κάτι δικό μου και ήθελα να συνεισφέρω και να δώσω πίσω στην Ελλάδα.

Πώς δώσατε εσείς και πώς γενικότερα μπορεί να δώσει κανείς διεθνή αντίκτυπο σε μια ελληνική επιχείρηση;

Α. ΝΤ.: Προσπαθούμε να είμαστε εξωστρεφείς με το να έχουμε μια πολύ σωστή online παρουσία σε ότι έχει να κάνει με το website μας και με τα social media, τα οποία είναι ο τρόπος να επικοινωνήσεις με ένα στοχευμένο κοινό και να έρθεις σε επαφή με φορείς και με πρωτοβουλίες, από πρεσβείες μέχρι οργανωμένα ιδρύματα που προωθούν την εξωστρέφεια. Επίσης βοηθάει πολύ η συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια.

Έχετε εκδηλώσει ενδιαφέρον για συνεργασία με Έλληνες του εξωτερικού και αντίστοιχα σας έχουν προσεγγίσει οι Έλληνες του εξωτερικού με σκοπό τη συνεργασία;

Α. ΝΤ.: Η αλήθεια είναι ότι είναι από τα πρώτα πράγματα που κάναμε ήταν να αναζητήσουμε Έλληνες που βρίσκονται σε εταιρείες σε στρατηγικά σημεία, ώστε να προωθήσουν την εταιρεία μας στο εξωτερικό. Οι Έλληνες ανά τον κόσμο- το είδαμε πιο έντονα στο Λονδίνο- θέλουν να βοηθήσουν και ψάχνουν τρόπο να το κάνουν.
ΗΛ. Β. Επίσης είναι σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το Reload Greece, the Hellenic Initiative ή οι "Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας" στο να μας φέρουν σε επαφή με αυτά τα άτομα που ακόμη και αν δώσουν πέντε λεπτά απ το χρόνο τους μπορεί να βοηθήσουν μια επιχείρηση.

Θεωρείτε ότι ένα από τα λάθη των start ups στην Ελλάδα είναι ότι περιμένουν ανταπόδοση σε πολύ σύντομο χρόνο;

Α. ΝΤ.: Ναι, σίγουρα πρέπει να έχεις υπομονή. Εμείς για παράδειγμα, δεν έχουμε ακόμα φτάσει ούτε στο 1/100 των στόχων μας. Το σημαντικότερο όμως που πρέπει μια start up να προσέξει είναι την ομάδα της. Το να επιλέξεις σωστά τους ανθρώπους που αποφασίζεις να συμπορευτείς. Και δεύτερον να σκεφτείς αν η αγορά έχει ανάγκη τη λύση σου. Και πώς θα καταφέρεις αυτή να είναι βιώσιμη. Υπάρχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση;
ΗΛ. B.: Επίσης στην Ελλάδα έχουμε δει ότι δεν υπάρχει επιχειρηματική παιδεία. Κι ενώ πολλές φορές υπάρχει μια πάρα πολύ καλή ιδέα και διάθεση για να υλοποιηθεί, δεν υπάρχει γνώση για το πώς θα γίνει αυτό.

Διαβάστε τη συνέντευξη στο περιοδικό!