Florinano: Ένα βραβευμένο μαθητικό φιλμ για τη νανοτεχνολογία

Στην ταινία, οι μικροί μαθητές περιγράφουν το φυσικό φαινόμενο που σχετίζεται με την υπερ-υδροφοβικότητα των φύλλων του λωτού, γνωστό ως το «φαινόμενο του λωτού». Παράλληλα παρουσιάζονται εφαρμογές της Νανοτεχνολογίας, όπως είναι τα υπερ-υδροφοβικά ξύλα και υφάσματα.

Το πρώτο βραβείο στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό μαθητικού φιλμ για τη νανοτεχνολογία με θέμα «Let’ s talk about nano» απέσπασε το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Florinano», μία συμπαραγωγή της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας και των Δημοτικών Σχολείων Αμμοχωρίου και Βαρικού.

Ο διαγωνισμός, στον οποίο συμμετείχαν και άλλα σχολεία από την Ελλάδα, τα οποία επίσης διακρίθηκαν, συνδιοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό έργο NanoDiode (project) και την Ευρωπαϊκή Ένωση Δημοσιογράφων Επιστήμης (ο ελληνικός εταίρος είναι η ScienceView) και απευθυνόταν σε μαθητές 11 έως 18 ετών από όλη την Ευρώπη.

Παρά το γεγονός ότι βρίσκονται στα πρώτα σκαλοπάτια της εκπαιδευτικής πυραμίδας, μαθητές και μαθήτριες από την Ε' και τη ΣΤ' τάξη των Δημοτικών Σχολείων Αμμοχωρίου, ενός χωριού κοντά στην πόλη της Φλώρινας, και Βαρικού, ενός εκ των πιο απομακρυσμένων χωριών του νομού, εξερεύνησαν και “κατέκτησαν” τον μαγικό κόσμο του απειροελάχιστου. Οι μαθητές με τη συμπαράσταση δασκάλων, σχολικών συμβούλων, φοιτητών και ερευνητών (του τομέα της Διδακτικής Φυσικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, δημιούργησαν μέσα σε δύο εβδομάδες αυτό το φιλμ.

Πρόκειται για το πρώτο φιλμ της κοινότητας μάθησης Florinano, που δημιουργήθηκε στη Φλώρινα το 2012 και έχει στόχο την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της Νανοτεχνολογίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Στην ταινία, οι μικροί μαθητές περιγράφουν το φυσικό φαινόμενο που σχετίζεται με την υπερ-υδροφοβικότητα των φύλλων του λωτού, γνωστό ως το «φαινόμενο του λωτού». Παράλληλα παρουσιάζονται εφαρμογές της Νανοτεχνολογίας, όπως είναι τα υπερ-υδροφοβικά ξύλα και υφάσματα.

Η βραβευμένη ταινία Florinano

Αξίζει να σημειωθεί πως οι συμμετοχές στον διαγωνισμό ήταν συνολικά 11 - από Ελλάδα, Ισπανία, Ουγγαρία και Τουρκία - ενώ το πιο ζωηρό ενδιαφέρον φαίνεται πως επέδειξαν οι μαθητές ελληνικών σχολείων, αφού οι συμμετοχές από τη χώρα μας ήταν πέντε. Εκτός των δύο Δημοτικών Σχολείων της Φλώρινας, στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος Σχολικές Μονάδες από την ευρύτερη περιοχή της Αττικής αλλά και της Κρήτης.

Στις 10 Μαρτίου του 2016, οι νικητές του διαγωνισμού παρευρέθησαν στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Οι μικροί μαθητές αφού δέχθηκαν τα συγχαρητήρια του Υπουργού Νίκου Φίλη και του Γ.Γ . του Υπουργείου Γιάννη Παντή, δεν παρέλειψαν να δείξουν τις ικανότητές τους, πραγματοποιώντας ένα σχετικό αυτοσχέδιο πείραμα με τη συμμετοχή και του ίδιου του Υπουργού, αφήνοντας μια σταγόνα νερού να πέσει από ένα καλαμάκι σε χαρτί προκειμένου να διαπιστώσουν  αν είναι υδροφοβικό ή υδρόφιλο το υλικό του χαρτιού.

Τα παιδιά συνόδευαν οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι μεταπτυχιακοί φοιτητές που συμμετείχαν στην κοινότητα μάθησης «Florinano» που δημιούργησε το ντοκιμαντέρ που φέρει το όνομά της.  Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν και οι αφηγήσεις των μεταπτυχιακών φοιτητών, οι οποίοι όπως είπαν, αποκόμισαν οφέλη από τη συμμετοχή τους στην κοινότητα και την επαφή τους με τους μαθητές η οποία λειτούργησε ως πρακτική άσκηση για τους ίδιους. Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικοί που πλαισίωσαν το έργο των μαθητών αναφέρθηκαν στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την υλοποίηση του εγχειρήματος λόγω της έλλειψης υποδομών και μέσων.

www.ekt.gr, with information from Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων